Oxford Street snel autovrij: voorbeeld voor Laren?
De Londense burgemeester Sadiq Khan wil Oxford Street “zo snel mogelijk” autovrij maken. Twee van de drie deelnemers aan een openbare raadpleging steunen dit plan. Het verkeer wordt geweerd uit het winkelhart van Londen. Ook ondernemers staan achter het voorstel.
Volgens Khan is er “overweldigende steun” voor de vernieuwing. Meer dan 6.600 mensen en organisaties reageerden. Ze steunen de plannen om een 1,1 km lang stuk autovrij te maken. Er komt ruimte voor straatcafés en openluchtevenementen. De burgemeester zegt dat Oxford Street jarenlang heeft geleden. “Er is dringend actie nodig”, stelt hij.
Wat kunnen wij in Laren hiermee?
Londen is niet de enige. Parijs en Düsseldorf gingen voor. In Parijs wordt de Champs‑Élysées drastisch aangepakt. Het verkeer wordt met de helft teruggebracht. Er komen bredere trottoirs, meer bomen en meer rust.
Düsseldorf heeft delen van het centrum autoluw gemaakt. Doorgaand verkeer is verboden. Bestemmingsverkeer blijft welkom. Bewoners ervaren schonere lucht en minder geluid. Winkels zien meer passanten. Horeca profiteert van extra terrasruimte.
En Laren?
Een autovrije straat in Laren is veel kleiner van schaal. Maar de voordelen zijn er ook. Meer ruimte voor groen. Minder blik op straat. Meer veiligheid voor voetgangers. En een aantrekkelijker dorpshart.
De Brink, Sint Janstraat, Nieuweweg en een stukje van het Zevenend lenen zich uitstekend om autovrij te maken voor niet-bewoners. Met ruimte voor wandelen, groen, terrasjes en ontmoetingen.
Als Londen dat kan, en Parijs dat kan, dan kunnen wij dat zeker. Zo blijft Laren leefbaar én vooruitstrevend.
Lees meer – bron:
The guardian
Recente reacties